Possible complications of dental implants

Drag to rearrange sections
Rich Text Content

عوارض احتمالی ایمپلنت دندان

در این مطلب قصد داریم درباره عوارض احتمالی ایمپلنت دندان صحبت کنیم. عوارض ایمپلنت در دو دسته مختلف عوارض موقت کوتاه مدت و عوارض دراز مدت تقسیم بندی می شوند. هر یک از این عوارض علائم خاصی دارند و به دلایل مختلفی ایجاد می شوند. ابتدا به عوارض موقت ایمپلنت که به سرعت رفع می شوند اشاره ای خواهیم داشت.

ایمپلنت دندان

عوارض موقت ایمپلنت دندان:

قبل از کاشت ایمپلنت دندان ، باید آگاهی خود را نسبت به این روش، مزایا و معایب آن بالا ببرید. همچنین لازم است تا با عوارض آن و علائم این عارضه ها به خوبی آشنا باشید تا بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن به درمان آن ها بپردازید. درد در ناحیه کاشت، خونریزی موقت و ایجاد لخته در محل جراحی از جمله عوارض موقتی هستند که به دنبال این جراحی ایجاد می شوند. اما در صورتی که خونریزی غیر معمول باشد، باید به سرعت با جراح ایمپلنت خود تماس بگیرید. خونریزی با حجم زیاد تنها تا ده دقیقه بعد از جراحی ادامه دارد و بعد از آن باید کاهش یابد. شاید شایع ترین عارضه بعد از انجام ایمپلنت، احساس درد باشد که در افراد مختلف متفاوت است. وجود عفونت می تواند این درد را شدت بخشد.

انجام ایمپلنت دندان همچنین می تواند منجر به ایجاد تورم و کبودی در ناحیه کاشت شود. ترشح خونابه نیز کاملاً طبیعی بوده و بعد از چند روز رفع خواهد شد. عفونت جزئی نیز ممکن است بعد از این جراحی دیده شود. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ممکن است عفونت را تجربه کنند. همه عوارض گفته شده موقت هستند و علائم آن ها به مرور زمان رفع می شود. طول دوره درمان در بیماران مختلف متفاوت بوده و به شرایط آن ها بستگی دارد. لازم به ذکر است که رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند میزان عفونت محل ایمپلنت و ایجاد مشکلات سینوسی را به شدت کاهش دهد. احساس لقی در دندان های مجاور هم از دیگر عوارض موقتی است که در موارد بسیار نادر رخ می دهد. این عارضه ممکن است به دنبال ایجاد فشار به دندان های مجاور در هنگام کاشت ایمپلنت ایجاد شده باشد که کاملاً موقتی است و از بین خواهد رفت.

ایمپلنت دندان

عوارض طولانی مدت ایمپلنت دندان:

همان طور که گفته شد عوارض موقت ایمپلنت دندان به مرور زمان و در طی چند روز برطرف می شوند. اما عوارض طولانی مدت دیگری نیز وجود دارند که برخی از بیماران ممکن است تجربه کنند. از جمله عوارض طولانی مدت ایمپلنت می توان به شل شدن پیچ اباتمنت یا جدا شدن روکش در اثر استفاده از چسب و سیمان های نامرغوب اشاره کرد. این مشکلات معمولاً در اثر فشار ناگهانی به ایمپلنت به وجود می آیند. به طور مثال در بیمارانی که به دندان قروچه مبتلا هستند این عارضه به وفور دیده می شود. مصرف غذاهای سفت نیز می تواند منجر به اعمال فشار بسیار زیاد به ایمپلنت شود. شل شدن ایمپلنت، شکستن پایه ایمپلنت یا جدا شدن روکش مواردی هستند که در این شرایط رخ می دهند. این عارضه می تواند گاهاً بسیار دردناک باشد. تنها راه برای برطرف کردن این عارضه، خارج کردن ایمپلنت قبلی و کاشت مجدد است.

آسیب به اعصاب فک نیز از دیگر عوارض نادری است که در حین کاشت ایمپلنت دندان ممکن است رخ دهد. این عارضه معمولاً در افرادی که استخوان فک آن ها ضخامت یا ارتفاع کافی ندارد رخ می دهد. از جمله علائم این عارضه می توان به بی حس شدن لب ها، گزگز کردن لثه و چانه و ناتوانی در حرکت دادن بخشی از صورت اشاره کرد. این عارضه می تواند موقت باشد و گاهی نیز ممکن است همیشگی و جبران ناپذیر باشد. بنابراین برای انجام ایمپلنت دندان باید به متخصص ایمپلنت یا جراح فک و صورت مراجعه شود.

ایمپلنت دندان

پیشگیری و درمان:

برخی از عوارض ایمپلنت دندان قابل پیشگیری هستند. به طور مثال عدم مصرف دخانیات و الکل و عدم مصرف مواد غذایی سخت مانند یخ، ته دیگ، آبنبات و غیره می توانند  از شکست ایمپلنت جلوگیری کنند. همچنین لازم است که در دوران بهبودی از غذاهای سرشار از کلسیم و مکمل هایی که توسط پزشک تجویز شده اند استفاده شود. مراجعه منظم به دندانپزشک برای انجام چکاپ های ضروری نیز بعد از جراحی می تواند در تشخیص زودهنگام و درمان سریع این عوارض مؤثر باشد.

در صورت بروز هر گونه عارضه بعد از کاشت ایمپلنت دندان، بهتر است به سرعت به دندانپزشک مراجعه شود. علائمی همچون تب، لرز، خونریزی غیر عادی و شل شدن ایمپلنت می توانند نشانه ای از عفونت و عوارض جانبی دیگر باشند. مصرف خودسرانه داروهای مسکن برای کاهش درد محل کاشت توصیه نمی شود. برای قطع خونریزی نیز تنها کافیست حدود 20 دقیقه از یک گاز استریل در محل کاشت استفاده شود. برای جلوگیری از شکست ایمپلنت و حفظ زمان طلایی بهتر است به محض مشاهده علائمی چون تورم، چرک، خونریزی، لقی و جابجایی ایمپلنت و غیره به سرعت با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

rich_text    
Drag to rearrange sections
Rich Text Content
rich_text    

Page Comments

No Comments

Add a New Comment:

You must be logged in to make comments on this page.