اکسیژن خون

Drag to rearrange sections
Rich Text Content

نحوه ی بالا بردن اکسیژن خون با کندر؛ افزایش سطح اکسیژن خون در طب سنتی

سطح اکسیژن خون به چه معناست؟

سطح اکسیژن خون شما به سادگی مقدار اکسیژن موجود در خون شما است. متداول ترین روش برای اندازه گیری آن فرآیندی به نام پالس اکسیمتری است (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد). اگر سطح اکسیژن خون butcenter شما خیلی پایین بیاید، می تواند نشانه یا نشانه ای از مسائل پزشکی مختلف باشد.

 

برای اینکه بدن شما به درستی کار کند، به یک منبع دائمی اکسیژن نیاز دارد. پس از تنفس به ریه ها، خرید دستگاه اکسیژن ساز به جریان خون شما منتقل می شود و در گلبول های قرمز خون در بدن شما گردش می کند. سطح اکسیژن خون نشان دهنده میزان اکسیژنی است که توسط گلبول های قرمز به بدن شما توزیع می شود و حفظ تعادل مناسب اشباع اکسیژن برای سلامت کلی شما بسیار مهم است.

چه مشکل ریوی محدود کننده مانند بیماری بینابینی ریه (ILD)، یک مشکل انسدادی مانند بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) یا تنگی نفس همراه با دوره های آسم داشته باشید، می توانید با این تکنیک ها تنگی نفس خود را تسکین دهید. در واقع، این تکنیک‌ها همچنین می‌توانند به کسانی که مشکل ریوی ندارند و هنگام راه رفتن سریع دچار تنگی نفس می‌شوند، کمک کند، و حتی برای کودکان شما در هنگام دویدن یا پیاده‌روی امتحان کنند.

 

علاوه بر این، اگر این تکنیک ها به درستی انجام شوند، می توانند سطح اکسیژن خون شما را افزایش دهند و احتباس دی اکسید کربن را برای کسانی که این مشکل دارند کاهش دهند. در حالی که یادگیری در کلاس توانبخشی ریوی یا با کمک 'پلاس اکسیمتر' آسان تر است. پالس اکسیمتر یک کاوشگر است که معمولاً روی نوک انگشت شما قرار می گیرد و سطح اکسیژن خون را اندازه گیری می کند که به آن اشباع اکسیژن می گویند. اشباع اکسیژن به صورت درصد اندازه گیری می شود پر کردن کپسول اکسیژن - 95٪ یا بیشتر برای یک فرد سالم که در سطح دریا استراحت می کند، تقریباً متوسط ​​است. با این حال، تکنیک‌های تنفسی که ما در اینجا معرفی می‌کنیم، یادگیری به تنهایی چندان سخت نیست و هزینه‌ای هم ندارد!

 

تنفس لب بسته برای بیماری مزمن انسدادی ریه

بیایید با COPD شروع کنیم. اگر مبتلا به COPD هستید، بسیار مهم است که به آرامی از طریق بینی نفس بکشید، و به آرامی از طریق لب هایی که کمی جمع شده اند نفس بکشید، همیشه بیشتر از تنفس خود بازدم کنید. استفاده از لب فشرده (PLB) با تنفس آهسته می تواند باعث تفاوت بین سطح طبیعی اکسیژن خون و سطوح پایین غیر طبیعی اکسیژن خون. قیمت صندلی آرایشگاه مزیت دیگری که توسط عضو هیئت مدیره PERF، دکتر برایان تیپ کشف شد، این است که PLB خوب همچنین به کاهش سطح دی اکسید کربن شما کمک می کند! PLB تنفس شما را کارآمدتر می کند و به کاهش علائم تنگی نفس کمک می کند.

 

تنفس لب بسته برای بیماری بینابینی ریه

اگر نوعی بیماری محدود کننده ریه مانند ILD دارید، ممکن است متوجه شوید که سطح اکسیژن شما حتی با فعالیت بسیار خفیف کاهش می یابد که می تواند باعث تنگی نفس شما شود. این بسیار مهم است که خود را آرام کنید، سرعت خود را کم کنید و تکنیک های تنفسی خوب خود را تمرین کنید. اکسیمتر شما ممکن است برای ارائه بازخورد به شما استفاده شود تا راهنمایی کند که چگونه استفاده از PLB اشباع اکسیژن شما را افزایش می دهد. با کاهش سرعت تنفس خود شروع کنید. از طریق بینی نفس بکشید و با لب های جمع شده از طریق دهان بازدم کنید. گل رز را بو کنید، سپس شمع را آنقدر فوت کنید که سوسو بزند. همانطور که در حال تماشای اکسیمتر خود هستید، به یاد داشته باشید که حدود 30 ثانیه طول می کشد تا اطلاعات از سینه شما به انگشت شما برسد. بنابراین، بهترین دستگاه اکسیژن ساز خانگی با در نظر گرفتن این تاخیر، صبور باشید. دکتر تیپ به ما می گوید که PLB در واقع حتی برای افراد مبتلا به یک بیماری محدود کننده ریه مانند فیبروز مفیدتر از افرادی است که COPD دارند و به آنها بسیار کمک می کند!

 

افزایش اشباع اکسیژن خون با استفاده از تنفس جمع شده با لب

اشباع طبیعی اکسیژن در سطح دریا معمولاً بالای 95 درصد است. اگر در ارتفاع زیاد هستید، اشباع طبیعی اکسیژن ممکن است کمتر باشد (به عنوان مثال، 90٪). در مقاله دیگری از این مجموعه به این موضوع پرداخته شده است. مگر اینکه اشباع اکسیژن شما در اکثر مواقع به 88 درصد کاهش پیدا کند، شما کاندیدای نیاز به مخزن اکسیژن تکمیلی یا متمرکز کننده اکسیژن نیستید. اکثر پزشکان دوست دارند که شما بین 93 تا 94 درصد بمانید. هرچه میزان اشباع اکسیژن شما کمتر باشد، «بالا بردن اعداد اکسیژن» با استفاده از تنفس لب بسته آسان‌تر است! هر چه میزان اشباع شما به نرمال نزدیکتر باشد، برای افزایش اعداد اشباع باید تکنیک شما بهتر باشد. تعداد زیادی از بیماران با اشباع اکسیژن کم وجود دارند که به سرعت می توانند با تکنیک خوب PLB اشباع خود را تا 93 درصد افزایش دهند. ما دیده‌ایم که سوپراستارها تا 98 درصد اشباع می‌شوند - این بیشتر از اشباع آنها در هنگام استفاده از تنظیم مانومتر کپسول اکسیژن مکمل با 2 لیتر در دقیقه است!

 

هشدار! اگر بیش از حد سخت و با شدت در تنفس خود کار کنید، روی اکسیمتر خود خواهید دید که در واقع ممکن است میزان اشباع خود را کاهش دهید! PLB خوب باید راحت و آسان باشد. اگر دچار سبکی سر می شوید، به این معنی است که بیش از حد سخت، خیلی سریع نفس می کشید و دی اکسید کربن بیش از حد از بدن خارج می شود. اگر این اتفاق افتاد، توقف کنید، استراحت کنید و سعی نکنید که یک فرد بیش از حد موفق باشید! PLB خوب کار سختی نیست!

سطح اکسیژن خون شما باید چقدر باشد؟

پالس اکسیمترها با تابش نور از طریق وریدهای مویرگی نزدیک سطح پوست، سطح اکسیژن خون شما را می خوانند. آنها آن را به صورت درصد اندازه گیری می کنند که به آن SpO2 نیز می گویند.

 

سطح طبیعی اکسیژن خون می تواند از 95 تا 100 درصد متغیر باشد. این عدد اغلب برای افراد مبتلا به بیماری های ریوی یا سایر مشکلات سلامتی خاص کمتر است. سطح اکسیژن خون که به زیر 90 درصد می رسد بسیار پایین در نظر گرفته می شود. این هیپوکسمی نامیده می شود محصولات سلولزی و ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک (به ویژه در موارد COVID-19) را نشان دهد.

 

 

 

چگونه سطح اکسیژن خون خود را افزایش دهیم؟

تعدادی کار وجود دارد که می توانید برای کمک به افزایش سطح اکسیژن خون خود انجام دهید. در کوتاه مدت فوری:

 

صاف بایستید یا بنشینید. به جای دراز کشیدن، که ممکن است به ریه های شما فشار وارد کند و تنفس را سخت تر کند.

سرفه کردن. اگر سرماخوردگی یا آنفولانزا دارید، مشکل در تنفس می تواند اشباع اکسیژن در خون شما را کاهش دهد. سرفه ممکن است ترشحات را شل کند و راه هوایی شما را پاک کند.

برو بیرون. هوای تازه برای ریه های شما مفید است و به طور کلی دارای سطوح بالاتری از اکسیژن در آن است. با این حال، اگر هوا خیلی گرم یا سرد باشد، ممکن است تنفس شما را مختل کند.

آب زیاد بنوشید. ریه هایی که به درستی هیدراته شده اند در پراکندگی اکسیژن در جریان خون کارآمدتر هستند.

نفس های آهسته و عمیق بکشید. این باید میزان هوای ورودی به ریه های شما را افزایش دهد.

و بر مبنای بلندمدت تر:

 

تمرینات تنفسی را تمرین کنید. کار بر روی تکنیک‌های تنفسی عمدی می‌تواند ظرفیت ریه‌های شما را افزایش دهد و اجازه دهد اکسیژن بیشتری به خون شما برسد.

فعال باش. فعالیت بدنی سرعت تنفس شما را تسریع می کند و به شما امکان می دهد اکسیژن بیشتری دریافت کنید. به همان ترتیبی که ورزش کردن با بدن، تناسب اندام شما را بهبود می بخشد، ورزش کردن ریه ها نیز برای آنها مفید است.

اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. این می تواند به سرعت در مدت زمان بسیار کوتاهی به سلامت ریه های شما کمک کند و سطح اکسیژن خون شما را نیز غافلگیر کند.

گیاهان خانگی تهیه کنید. از آنجایی که گیاهان دی اکسید کربن را جذب می کنند و اکسیژن آزاد می کنند، کیفیت هوایی را که در داخل خانه تنفس می کنید تازه می کنند و آن را بیشتر شبیه هوای بیرون می کنند.

غذاهای غنی از آهن مصرف کنید. گلبول های قرمز خون به آهن نیاز دارند، بنابراین زمانی که آهن بیشتری در رژیم غذایی خود دریافت می کنید ممکن است عملکرد بهتری داشته باشند (و اکسیژن بیشتری را از طریق خون شما حمل کنند).

علائم سطح پایین اکسیژن در خون

علائم احتمالی سطح پایین اکسیژن خون عبارتند از:

تنگی نفس

نفس عمیق

درد قفسه سینه

ضربان قلب بالا

افزایش فشار خون

سرگیجه

از دست دادن هماهنگی

گیجی

سردرد

اختلال در بینایی

سیانوز

فراتر از برخی شرایط پزشکی، خرید و فروش تجهیزات پزشکی  سطوح پایین اکسیژن در خون شما نیز می تواند نتیجه تغییرات در محیط شما باشد – برای مثال، انتقال به ارتفاعات بالاتر که در آن درصد کمتری از اکسیژن در هوا وجود دارد.

 

سطح اکسیژن خون خود را با WHOOP ردیابی کنید

اکثر پالس اکسی مترهای رایج  تجهیزات پزشکی عمده بیوتی سنتر SpO2 را از انگشت شما ردیابی می کنند. ما از همین فناوری برای نظارت بر اکسیژن خون روی مچ دست شما، همراه با تعدادی دیگر از علائم حیاتی و معیارهای فیزیولوژیکی کلیدی مانند ضربان قلب در حالت استراحت، تغییرات ضربان قلب، تعداد تنفس، دمای پوست و خواب استفاده می کنیم.

WHOOP سطح اکسیژن خون شما را در طول خواب هر شب (زمانی که بدن شما در آرام ترین حالت خود قرار دارد) محاسبه می کند تا مطمئن ترین و ثابت ترین خوانش ها را تضمین کند. می‌توانید هر روز صبح SpO2 خود را از طریق ویژگی Health Monitor بررسی کنید.

rich_text    
Drag to rearrange sections
Rich Text Content
rich_text    

Page Comments